آموزش

جکوزی چیست؟ | بررسی انواع جکوزی + مزایا و معایب

جکوزی چیست

جکوزی محیط بسته و حوضچه‌مانندی است که به جت‌های آبی ماساژور مجهز بوده و از آن برای استراحت، ریلکسیشن و گاهی درمان استفاده می‌شود. جکوزی‌ها دارای جت‌های آب هستند که این جت‌ها از طریف منافذ مختلف با فشار بالا آب را به داخل وان جکوزی هدایت می‌کنند و مانند ماساژور عمل می‌کنند. جکوزی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. انواع جکوزی، مزایا، معایب و بهترین مارک جکوزی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

انواع جکوزی از نظر ابعاد و اندازه

محیطی که قرار است جکوزی در آن نصب شود اهمیت دارد چراکه اگر محیط بزرگ باشد نصب جکوزی بزرگ در آن راحت است. اما اگر محیط نصب جکوزی کوچک باشد نمی‌توان هر مدل و اندازه‌ای از جکوزی را نصب نمود. عمق آب و عرض از عوامل موثر بر اندازه جکوزی‌ها هستند. در میان ابعاد مختلف جکوزی، وان جکوزی یک نفره دارای کوچکترین ابعاد است. این جکوزی از بهترین مدل‎های جکوزی حمامی و خانگی است چون در حمام‌ها با متراژ کم هم قابل نصب است.

بعد از جکوزی یک نفره، نوبت به جکوزی دو نفره می‌رسد. در مورد جکوزی 2 نفره باید بگوییم که نسبت به نوع تک نفره تنوع بیشتری دارند و برای نصب آن‌ها به نسبت، ابعاد بیشتری باید در نظر گرفت چون بزرگتر هستند و فضای بیشتری را در حمام اشغال می‌کنند.

جکوز چیست؟ انواع جکوزی

جکوزی سه نفره که ابعاد بیشتری دارد برای استفاده، راحت است چون دارای 3 صندلی مجزاست. این جکوزی را می‌توان در حمام بزرگ، بالکن یا حتی پشت بام قرار داد و از مزایای آن بهره برد. اگر می‌خواهید جکوزی را در فضای باز قرار دهید و از امکانات بیشتر جکوزی استفاده کنید جکوزی 4 نفره، جکوزی 6 نفره و جکوزی 8 نفره انتخاب بسیار مناسبی هستند. سیستم نورپردازی، محافظ جان، سیستم صوتی و اسپیکر از جمله امکانات این جکوزی‌هاست.

تفاوت جکوزی توکار با روکار

جکوزی توکار از لوکس‌ترین مدل‌های جکوزی است که دکوراسیون حمام هتل‌ها و ویلاها را زیباتر می‌کند. نصب این مدل جکوزی نسبت جکوزی روکار سخت‌تر است به همین جهت نصاب حرفه‌ای و ماهر باید نصب جکوزی توکار را انجام دهد. جکوزی روکار هم که همان جکوزی‌های معمولی است که از نوع جکوزی خانگی قابل حمل است و معمولا از جنس اکریلیک، کوارتز، چدن یا فایبرگلاس است. سیستم لوله‌کشی در جکوزی روکار پیش‌ساخته است و با یک یا دو پمپ عمل مکش آب را انجام می‌دهد. به دلیل این مدل سیستم لوله‌کشی به‌راحتی قابل نصب بوده و نسبت به جکوزی توکار طرفداران بیشتری دارد.

جکوزی توکار و روکار

انواع جکوزی از نظر شکل

جکوزی گرد از مدل‌های مدرن جکوزی است که زیبایی بیشتری به محیط می‌بخشد. جکوزی مربعی از مدل‌های مناسب جکوزی است که می‌توان آن را در گوشه یا وسط حمام قرار داد. جکوزی کنجی، گوشه یا سه گوش از استانداردترین جکوزی‌ها برای حمام است چون با قرار دادن و نصب آن در گوشه‌ای از حمام می‌توان از فضای باقی‌مانده حداکثر استفاده را نمود. جکوزی کنجی معمولا به صورت دونفره یا تک نفره ساخته می‌شود. جکوزی مستطیلی شکل هم از جمله جکوزی‌هایی است که توسط بیشتر شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود. محال است برندی را پیدا کنید که وان جکوزی مستطیلی را در کاتالوگ جکوزی خود قرار نداده باشد.

جکوزی استخر

فواید جکوزی

مزایای استفاده از جکوزی خانگی بسیار است که یکی از آن‌ها استحمام راحت است. درواقع با استحمام در جکوزی حمامی پوست شما لایه‌برداری شده و درخشندگی آن افزایش می‌‌یابد. افزایش گردش خود در بدن از دیگر مزایای جکوزی آب گرم است که باعث بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی بهتر به اندام‌ها می‌شود. کاهش اضطراب در جکوزی آب گرم حس بسیار خوشایندی بعد از یک روز کاری سخت و پر استرس را برای شما به همراه دارد. اگر بادردهای عضلانی و گرفتگی بدن دست و پنجه نرم می‌کنید. با استفاده از جکوزی آب گرم می‌توانید تا حد زیادی دردهای خود را تسکین دهید.

معایب جکوزی

از هر وسیله‌ای اگر به درستی استفاده نشود، معایب آن بیشتر از مزایایش خواهد بود که جکوزی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال استفاده از جکوزی داغ یا جکوزی سرد اصلا مناسب نیست. قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در جکوزی باعث تشدید واریس می‌شود. علاوه بر این امکان انتقال آلودگی‌ها و میکروب در جکوزی زیاد است. با این که آب جکوزی از فیلتر عبور می‌کند اما میزان میکروب‌های آن نسبت به کلر آب بیشتر است. یکی دیگر از معایب جکوزی افزایش مشکلات قلبی است چون گردش خون را افزایش می‌دهد و افرادی که مشکلات قلبی دارند باید برای استفاده از جکوزی با پزشک خود مشورت کنند.

از کنار مضرات جکوزی برای مردان و زنان نباید به سادگی عبور کرد. مردان ممکن است به علت قرار گرفتن در جکوزی داغ دچار مشکلاتی مانند ناباروری شوند. خانم‌ها هم مخصوصا در دوران بارداری بهتر است اصلا از جکوزی استفاده نکنند تا جان خود و جنین‌شان به خطر نیفتد.

جکوزی خانگی چیست

فرق جکوزی و سونا چیست؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم جکوزی یک حوضچه یا وان بزرگ است که به سیستم‌های جت آب مجهز است که به عنوان ماساژور برای بدن عمل می‌کنند. در حالی که سونا یک اتاق کوچک است که به عنون حمام با بخار هوای گرم استفاده می‌شود. تفاوت اصلی جکوزی و سونا در این است که جکوزی دارای آب گرم است و برای تسکین و آرامش بدن استفاده می‌شود. اما سونا گرما داشته و باعث تعریق زیاد بدن و باز شدن منافذ پوست می‌شود.

تفاوت وان و جکوزی چیست؟

هنگام خرید وان و جکوزی، سوالی که ذهن شما را مشغول می‌کند این است که تفاوت وان و جکوزی چیست؟ وان و جکوزی تفاوت‌هایی دارند که این تفاوت به ساختار و تجهیزات و عملکرد آن‌ها برمی‌گردد. وان حمام همان ظرف بزرگی است که تنها یک ورودی و یک خروجی برای ورود و خروج آب دارد. در حالی که جکوزی محیط بسته حوضچه‌‌مانند است که در این حوضچه، آب گرم با فشار زیاد و توسط پمپ‌های قوی از طریق منافذ متعددی که در بخش‌های مختلف دیواره جکوزی تعبیه شده است، به داخل جکوزی رانده می‌شود.

بهترین مارک جکوزی در ایران

اگر قصد خرید بهترین جکوزی خانگی را دارید که ساخت ایران باشد، نگران نباشید چون برندهای متفاوتی از جکوزی در ایران بهترین‌های وان جکوزی را تولید می‌کنند. برندهایی که از لحاظ کیفیت، طراحی و قیمت بهترین برند وان جکوزی در بازار هستند. جکوزی آریانا، جکوزی پرشین استاندارد، جکوزی تنسر و جکوزی وپو جزو بهترین وان و جکوزی در ایران هستند. توجه به مشخصات فنی جکوزی،‌ مدل، ابعاد و امکانات از فاکتورهایی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین جکوزی خانگی را بخرید.

جکوزی در خانه

جمع بندی

با این که جکوزی مضرات احتمالی دارد اما فواید بسیار آن باعث شده انتخاب بیشتر خانواده‌ها باشد. با رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از جکوزی خانگی می‌توانید عوارض جکوزی را به حداقل برسانید. مثلا با تنظیم دمای مناسب و ماندن طی مدت زمان مناسب در جکوزی می‌توانید به بهترین نحو از جکوزی استفاده کنید. جکوزی را به طور مرتب تمیز و پاکسازی نمایید تا از بهداشت آن حین استفاده اطمینان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =